تایر سازگار با محیط زیست گودیر Goodyear

تایر سازگار با محیط زیست گودیر Goodyear

تایر سازگار با محیط زیست مفهومی جدید ساخت گودیر که حاوی گیاه خزه زنده است. گودیر درنمایشگاه ژنو طرح مفهومی جدیدی را برای تایر به نمایش گذاشت. چیزی که این لاستیک را جالب می کند، بیرون آن نیست، خزه داخل آن است.

گودیر لاستیک جدیدی را با گیاه خزه زنده به نمایش گذاشت

نمایشگاه خودروی ژنو امسال به شکل جدی بر وسایل نقلیه الکتریکی، محیط زیست و به طور کلی تلاش برای سبزتر بودن متمرکز بوده است. گودیر با معرفی طرح مفهومی Oxygene eco-tire  خود، تمرکز نمایشگاه خودرو را به سطح دیگری رساند. به گزارش نشریه Car and Driver، خود تایر مملو از خزه سبز زنده است.

چیزی که در ابتدا ممکن است مانند یک ترفند بازاریابی هوشمندانه به نظر برسد، در واقع می تواند تأثیری جدی بر آینده خودروسازان بگذارد، زیرا آنها به دنبال مقابله مستقیم با اثرات نامطلوب زیست محیطی هستند. تایر Oxygene دارای خزه های زنده در دیواره جانبی خود است که به تایر اجازه می دهد رطوبت را از طریق آج خود جذب کند، دی اکسید کربن را استنشاق کرده و از طریق فتوسنتز اکسیژن آزاد می کند و به طور موثر هوا را تمیز می کند. گودیر توضیح داد که اگر تمام وسایل نقلیه در یک منطقه شهری 2.5 میلیونی از این تایر مفهومی جدید استفاده کنند، سالانه 4000 تن CO2 جذب کرده و 3000 تن اکسیژن تولید می کند.

این لاستیک با یک چاپگر سه بعدی با استفاده از پودر لاستیک از لاستیک های بازیافتی ساخته شده است و ساختار آن رطوبت را از طریق توپی خود، که در بخش مرکزی و میانی تایر تعبیه شده است، عبور میدهد و در حین حرکت خودرو به داخل خزه ها وارد میکند. حتی شکل ظاهری کلاهک توپی نیز برای کمک به این فرآیند طراحی شده است، زیرا در مرکز نیمه شفاف و فرورفته است و به تابش نور خورشید تا حد امکان کمک می کند.

در نسخه ی نمایشی گودیر، سه گیاه آپارتمانی با هم 1.6 ولت و 14 میلی آمپر برق تولید کردند. این شرکت دقیقاً نمی‌گوید که چهار چرخ با هم چه چیزی تولید می‌کنند، اما می‌گویند که برای تامین انرژی یک پردازنده هوش مصنوعی که آب خزه‌ها را مدیریت می‌کند و همچنین یک سیستم ارتباطی با نور مرئی به نام LiFi کافی است. این سیستم به تایراجازه می دهد تا به صورت بی سیم با سایر وسایل نقلیه ارتباط برقرار کند و راه را برای آینده ای با خودروهای خودران بیشتر هموار کند.

متأسفانه، به نظر نمی رسد که تایر سازگار با محیط زیست Oxygene به این زودی وارد بازار شود. سباستین فونتین، طراح که بر روی این طرح مفهومی کار کرده است، اخیراً به نشریه Car and Driver گفته است که یک دهه یا بیشتر طول خواهد کشید تا این طرح مفهومی به بازار عرضه شود. با این وجود، خلق این مفاهیم به آینده‌ای اشاره دارد که در آن خودروسازان حداقل بیشتر بر محیط‌زیست متمرکز هستند و امیدواریم،  حتی در بازسازی این سیاره نیز شرکت کنند.